Wednesday 24 February 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: MORNING SICKNESS




Hari ini genap 7 minggu usia kandunganku. Alhamdulillah sehingga tahap ini.. pengalaman mengandung yang kelima (2 keguguran). 

walaupun kali kelima, ini merupakan kali pertama aku mengalami morning sickness. sebelum ni?? 
ya, jawapannya tak pernah. tiada loya dan mual. tidak juga sehingga hilang selera makan. seingat aku, ketika mengandungkan Anas anak sulungku, rasanya dalam sehari dua je aku rasa loya. lepas tu ok dah. selera makan tak berkurang, malah semakin baik. Saat mengandungkan Mussaab anak keduaku juga tiada sebarang rasa yang menggambarkan aku mengalami morning sickness. selera makan, memang bertambah2 :) yang keguguran tu pun sama juga... 

Tetapi pengalaman kali ini sangat berbeza. Masuk minggu ke enam, aku dah mula rasa mual dan loya. Rasa nak termuntah, tapi setakat ni masih boleh ditahan. Sangat sensitif dengan bau2 seperti masakan dan wangian. paling tak boleh tahan, bau nasi dan peti ais. uweek... memang kembang tekak. selera makan merosot, masuk hari ke5 aku tak menjamah nasi. memang pecah record mengandung kali ni. Hanya makan roti, biskut, mi dan buah. kebetulan pula suami outstation, teringin nak makan benda lain pun tahan jelah. makan apa yang ada, makan apa yang boleh ditelan saja

Hari ini suami dah ada kat rumah. Sarapan pagi dia yang masakkan. Masak nasi goreng, tapi aku tetap tak boleh telan. suapkan anak anak je. perut rasa lapar, namun tekak masih loya dan mual. sabar sajalah... syukur masih ada benda lain yang boleh ditelan. walaupun badan sebenarnya dah rasa lemah dan lesu.. rasa nak tidur dan rehat je..

Tapi... ada anak anak dan rumahtangga yang perlu diuruskan. aku buat sekadarnya yang termampu. Pagi ni suami kena masuk ofis pula. so kena masak juga lunch ni untuk anak anak. yang sebenarnya hari ni rasa makin teruk loya di tekak ni. Entah berapa kali dah ber'uweek' sampai Anas dah tanya ummi kenapa?? Paling tak tahan bila masuk ke dapur.. tapi tahan jugalah..

Semoga Allah permudahkan urusan mengandung kali ini. Semoga Allah pelihara kandungan ini agar selamat di dalam kandungan dan selamat dilahirkan. Insya Allah.. 

0 comments:

Post a Comment