Tuesday 17 October 2023 By: Naemah

SESSI BICARA AKADEMIK ANAK-ANAK


Anas Zaydan (Tahun 5, SRAI PEKAN BERANANG)


Berlaku sudah sessi pertemuan ibubapa dan guru kelas pada 27/9/2023 untuk menerima rekod prestasi pembelajaran Anas di sekolah. Keseluruhannya, Allahmdulillah TP5 untuk akademik dan Jayyid Jiddan untuk subjek agama. 


Untuk akademik, result untuk setiap subjek agak memuaskan, especially english yang selalu score A. Matematik pun improve banyak, tak sangka boleh dapat A untuk ujian lepas sebab sebelum ni dok merungut math susah. Subjek lain pun ok, tapi tetap perlu usaha lebih juga la untuk dapatkan yang lebih baik. 


Cuma problem mungkin kat subjek Bahasa Melayu (dapat B), jauh sangat beza dengan English. BM ni memang dia selalu merungut susah. Memang nak kena fokus lebih. Insya-Allah, masih ada banyak masa untuk improve. Anas kena usaha, tak boleh give up saja!


Untuk subjek agama pula, tak lain kena rajin menghafal di samping memahami apa yang dipelajari. Tahun ni nak menghadapi UPKK dah, dapat bolot semua A hendaknya. Ameen.


Dari segi perangai, ok saja. Good and smart student bak kata teacher Asmah. Harapnya begitulah. Lagipun pengawas sekolah, janganlah pulak nak buat perangai macam-macam. 


Kesimpulannya, Anas ok dan baik saja dari segi pencapaian akademik, agama dan akhlak. Melegakan hati ummi yang mendengar. 








Ilham Miqdad (Tahun 1, SRAI PEKAN BERANANG)


Terima rekod prestasi Miqdad pada hari yang sama dengan Anas. Tapi tak dapat jumpa sendiri dengan guru kelas iaitu Teacher Ain (ganti dengan ustazah Farhana). 


Miqdad pun ok, akademik TP6 dan agama jayyid jiddan. Semua yang dilaporkan dari ustazah juga yang baik-baik, baik dari segi belajar, dan juga aktif kat kelas. Pendek kata, takdelah komen yang negatif.


Cuma sebelum ni time jumpa dengan Teacher Ain untuk ambil wang bantuan awal persekolahan (bulan Julai) teacher ada complain pasal tulisan Miqdad yang agak tak kemas dan tunggang terbalik :D (yang ummi pun sedia maklum). Itu sajalah yang teacher ‘tegur’ pasal Miqdad time tu.


Dan baru-baru ni Miqdad balik rumah cakap, teacher Ain kata tulisan dia dah makin baik dan kemas. Hmm.. Alhamdulillah. Harap improve lagi, biar kemas sikit buku tulis tu ye!


Apapun untuk Miqdad, ummi berpuas hati pada pencapaian Miqdad untuk beberapa bulan pertama di sekolah baru ni. Dan ummi tahu Miqdad cepat tangkap bila belajar. Tambah dengan usaha dan kesungguhan, pasti akan lebih cemerlang. Insya Allah mana yang kurang boleh perbaiki lagi. 






Abdullah Mussaab (Tahun 3, SK KAMPUNG RINCHING dan SRI PERMATA NUSAYBAH)


Mussaab sedikiit berbeza, di mana sessi akademiknya adalah waktu petang di SK Kampung Rinching, dan sessi agama pada waktu pagi di SRI Permata Nusaybah. Keduanya juga dah buat hari terbuka, iaitu pada tarikh 10/6/2023 di sekolah agama dan pada 15/9/2023 di SK Kampung Rinching. Tapi tak berkesempatan untuk hadir sessi pertemuan di Sri Permata Nusaybah sebab ada urusan lain pada tarikh tersebut. Sekadar dapat tahu keseluruhan result sajalah.


Alhamdulillah untuk SK Kampung Rinching, berkesempatan untuk hadir dan berjumpa dengan guru kelas.


First, komen pasal result agama dululah. Untuk exam yang terdahulu (ujian penialainan 1) boleh la dikatakan memuaskan. Ada la 1A, yang lain semua B. Hmm.. memang nak kena usaha lebih lagi. Baru-baru ni ada exam pertengahan tahun, dan baru je bawa balik resultnya (belum update di sistem). Untuk 7 kertas/subjek agama Mussaab dapat 6A dan 1B. Agak baik juga resultnya. Katanya dapat no. 7 dari keseluruhan 33 pelajar. Alhamdulillah.  Berada dalam top 10 sudah dikira bagus :). Mudah-mudahan mampu bersaing dan terus ke depan lagi ye, Mussaab!


Dari segi perangai kat sekolah tu, entah la macam mana agaknya. Selagi tak terima aduan yang bukan-bukan dari ustazah, ummi kira Mussaab oklah kat sekolah tu. 


Seterusnya, untuk subjek akademik, juga memuaskan. Bukan yang terbaik, tapi tidak juga teruk pencapaiannya. Sama jugalah, nak kena usaha lebih dan lebih lagi. Kena kurangkan sikap main-main yang terlampau tu. Mussaab juga boleh, insya Allah!


Bab perangai, nakal-nakal biasa kata cikgunya. Takde masalah sangatlah. Ok, ummi puas hati. 




SKKR-Akademik




SRIPN- Ujian Penilaian 1



Result ujian pertengahan tahun yang baru dapat hari ni


*upadate (27/10/2023)*
Selepas perjumpaan dengan guru kelas Mussaab-Ustazah Ina





Melihat kepada pencapaian semua, ummi berlapang dada saja. Tak membandingkan, apatah lagi level tak sama, dan setiap orang ‘strong’ dia berbeza. Cumanya, ummi harap setiap anak ummi punya kesedaran sendiri untuk berusaha menjadi orang yang berjaya. Perlu sedar yang kejayaan tak hadir tanpa usaha yang gigih. Belajar bukan kerana terpaksa, tapi atas kesedaran sendiri, barulah tak rasa berat dan terbeban. Boleh ye, semua?


Ummi percaya, baik Anas, Mussaab dan Miqdad pasti akan berada di kalangan orang yang berjaya di masa akan datang, dengan izin Allah. Tak kisah di lapangan mana sekalipun kalian berada, semoga success sentiasa anakku! 


Insya Allah, ummi takkan jemu mendoakan. 


*untuk gambar yang lebih jelas kena tekan setiap gambar satu persatu*

0 comments:

Post a Comment