Saturday 29 April 2023 By: Naemah

RAMADAN DAN SYAWAL PENUH BERMAKNA



Alhamdulillah Ramadan berlalu, Syawal menjelang lagi. Syukur, dapat melalui Ramadan dan Syawal yang lebih bermakna pada tahun ini.


Tahun ni Allah bagi peluang berpuasa bersama suami dan anak-anak. Tak seperti tahun sebelum-sebelumnya, hampir 2/3 Ramadan dapat bersahur dan berbuka puasa bersama, lengkap satu keluarga. 


Tambahan anak-anak makin besar, tiada banyak drama di bulan Ramadan ini. Semuanya cukup berpuasa sebulan (kecuali Suri lah). Di samping itu, dapat sama-sama ke surau dan menunaikan solat sunat terawih bersama. Alhamdulillah, terasa bermaknanya Ramadan kali ini. 


Seminggu sebelum Aidilfitri, balik kampung dengan menaiki keretapi. Kali kedua balik kampung dengan keretapi, sebab suami malas nak drive katanya. Dapatlah seminggu pula berpuasa dengan keluarga di kampung. 


Aidilfitri kali ini juga lebih meriah berbanding sebelumnya. Tahun ni giliran beraya di rumah mertua, dan semua adik beradik suami (10 orang) pun beraya di rumah mertua. Hari terakhir puasa, lengkap dan meriah dengan kepulangan semua. Anak-anak dah tentulah paling seronok, semua sepupu mereka balik. 


Raya ke-3 pula, buat open house di rumah mek. Niatnya nak beraya dan berkumpul dengan ahli keluarga mek pula, sementara semua masih ada. Alhamdulillah, tercapai hasrat nak berkumpul ramai-ramai, walaupun tak cukup 2 keluarga lagi (sebab mereka kat rumah mertua masing-masing). Takpelah, yang ada pun dah cukup ramai dan meriah. 


Pada Syawal yang mulia ini, aku percaya mak dan mek menjadi yang paling bahagia dengan pulang dan berkumpulnya anak cucu (dan cicit) mereka. Anak mak yang 10, agak sukar nak berkumpul sekali dalam satu masa atas komitmen masing-masing. Hari raya ni, sudah tentu memberi makna yang besar buat semua, lebih-lebih lagi mak mertua.


Begitu jugalah mek. Dalam keadaan mek sekarang (dah tak boleh berjalan), hanya harapkan anak cucu datang menjenguk. Pada hari berkumpulnya kami semua (anak menantu, cucu dan cicitnya) sudah tentu mek menjadi insan yang paling bahagia. 


Syukur padaMu ya Allah, yang mengizinkan kami semua bertemu Ramadan dan Syawal tahun ini, dan mengizinkan kami semua berkumpul bersama pada Syawal yang mulia ini.


Kini sudah kembali ke rumah masing-masing. Hari dan detik semalam, menjadi kenangan manis untuk kita kenang di masa akan datang. 


Terima kasih pada semua ahli keluarga yang baik, yang memahami, yang banyak bertoleransi, yang banyak membantu, dan yang sentiasa ikhlas dalam hubungan kekeluargaan ini. Baik keluargaku sendiri, dan juga keluarga mertuaku. Semuanya anugerah tak ternilai dalam hidup ini.


Semoga Syawal ini menjadi titik pertemuan kepada hubungan yang lebih erat dan ikhlas. Moga kita kan terus saling menyayangi kerana Allah. Kerana kita bukan saja mahu berkumpul bersama di sini, bahkan di akhirat juga, moga Allah satukan kita semua. Ameen.


Biar gambar bercerita



Ramadan ini abi ada banyak masa di rumah










Sekali lagi balik kampung naik keretapi

Dari rumah-stesen KTM Kajang-Gemas-Wakaf Bharu







Lemang abi (29 Ramadan)





1 Syawal bersama keluarga nenek




3 Syawal bersama keluarga mek




5 Syawal-nak balik Semenyih dah. Abi kena kerja. 




0 comments:

Post a Comment