Friday 11 June 2021 By: Naemah

DULU DAN SEKARANG: APA YANG BERBEZA??



11/12/2010-11/6/2021


Genap sudah 10 tahun setengah usia perkahwinan. Alhamdulillah. Syukur atas tiap detik menjadi pasangannya.


Dulu (awal pernikahan) dan sekarang (dah dekat 11 tahun) apa yang berbeza? 


Dulu dan kini, dah tentu takkan sama. Contohnya, dulu kurus dan slim. Sekarang? Hahaha.


Dulu baru nak kenal, kini dah semakin mengenali dari sisi baik dan buruk masing-masing. 


Apa lagi  yang berbeza? Atau tiada yang berubah?

Izinkan aku catatkan di sini

Dia yang terhadap diriku.




Panggilan/gelaran

Aku dan dia yang tak saling mengenali (sebelum kawin). Hanya sempat berhubung beberapa kali selepas bertunang. ‘Awak dan Saya’ itulah kata ganti diri yang paling selesa. 


Dah bernikah, panggilan selayaknya seperti pasangan lain juga :)


Selepas 10 tahun

Masih kekal ‘sayang’ tapi berselang-seli ummi/abi :) biasalah bila dah anak berderet kan?? (Aku tahu ada je yang kekal sayang, manja, baby, darling… sampai ke tua pun)




Perwatakan

Dia yang sangat pemalu. Ya, sebelum benar-benar mengenali. Kelihatannya lebih pemalu dari sang gadis. 


Selepas 10 tahun

Dia seorang suami yang sangat menghiburkan (walaupun bukan seorang yang kecoh dan banyak cakap). Yang penting tiap jenaka dan gurauannya membahagiakan aku (walaupun kadang-kadang aku pula yang terlebih sensitif).




Nada bicara

Awal perkahwinan sudah tentulah penuh  dengan kelembutan dan berjaga-jaga dalam percakapan. Maklumlah, baru nak berkenalan  dan bercintaan :D


Selepas 10 tahun

Hmm.. masih sangat menjaga. Namun adakalanya tak terlepas dari tersilap kata dan mengguris rasa (samalah dua-dua). Dek stress, penat, menempuh situasi dan hari mencabar, macam-macam nak fikir, nada bicara dan respon juga boleh jadi menyakitkan hati pasangan yang mendengar. Namun syukur, dia tak pernah berkasar bahasa atau meninggikan suara padaku. Bila dia diam dan pergi, aku faham dia sedang marah. 




Sms/whatsapp/call/video call

Bila jauh tentunya teknologi yang menjadi penghubung. Dulu sms saja. Sering rindu, sering juga berbalas sms (atau call). Gembira dan bahagia mendapat panggilan dan sms dari yang tercinta.


Selepas 10 tahun

Masih lagi. Kini dah makin canggih. Whatsapp, video call, hantar gambar dan video pun boleh. Bila jauh, tetap merindui. Cuma bila disibukkan dengan hal anak-anak, tak adalah nak habis masa dengan whatsapp dan call saja. Dan bila call, kadang-kadang penuh satu frame bila semua nak bercakap :D




Sikap

Awal pernikahan, romantik dan gentleman, itulah  penilaian awal aku terhadap dia. 


Selepas 10 tahun

Lebih kepada sangat bertanggungjawab, empati dan setia. Lupakan cerita romantik dan lemah lembutnya, kini diiring 3 hero dan 1 heroin yang sedang membesar, tak adanya nak berlemah lembut tiap masa :D tapi tetap dia masih suami yang sangat penyayang dan menghargai isterinya.



Pergolakan rumahtangga

Biasa lah bahtera mana tak dilanda badai. Tapi awal perkahwinan rasanya tak ada apa nak di’gaduh’kan. Baru je nak kenal-kenal. Semakin melangkah bulan dan tahun, perselisihan tak dapat dinafikan. Namun tak ada yang keterlaluan. 


Selepas 10 tahun

Padaku, hubungan lebih baik dan jarang berselisih faham. Mungkin kerana sering jauh, mungkin kerana sudah makin matang dan banyak belajar dari kesilapan lalu, mungkin kerana lebih mengenali pasangan, tahu apa yang sering mengundang perselisihan dan tahu bagaimana nak kawal keadaan…

Syukurlah. Hubungan semakin baik dan utuh. Moga Allah bimbing kepada kebahagiaan dan kedamaian yang berpanjangan.



Cukup aku highlight sampai sini. Aku bukan judge dia, dia tetap suamiku yang sangat aku cintai. Ada kelebihan, ada kekurangan. Namun doaku agar aku hanya akan melihat kebaikannya, dan abaikan kekurangannya. Itu kerana dia juga sedemikian. Terima baik buruk aku seadanya. 



10 tahun setengah yang berjalan tak terlalu dirasakan.

Bergantian ujian dan rahmat.

Namun keseluruhannya adalah bahagia

Syukur pada Allah atas anugerah  ‘jodoh’ ini.

Moga kan bersatu selamanya dunia dan akhirat.


آمين





11/6/2010

Hari pertunangan





0 comments:

Post a Comment