Saturday 21 September 2019 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 210919





Sudah 4 hari Anas dan Mussaab ‘bercuti’ atas sebab jerebu teruk yang sedang melanda. Hari ini bangun pagi seperti biasa, dan lakukan rutin seperti biasa. Solat subuh, breakfast, dan buat aktiviti sendiri. Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri, semuanya bangun awal. 


Lepas breakfast, menonton ‘ejen Ali’ di YouTube. Lepas menonton, buat aktiviti melukis dan menconteng di kertas. Jam 10, semua keluar ikut abi ke kedai Eco dan kedai ikan peliharaan untuk beli ikan (gantikan ikan lama yang dah mati). Tinggal ummi dan Suri di rumah. Time Suri tidur dapatlah ummi memasak. Bila Suri bangun, perlu layan Suri dan kemudian sambung memasak lagi. 


Hampir jam 1 barulah abi balik bersama Anas, Mussaab dan Miqdad. Bawa balik ikan, dan mainan dari kedai Eco. Makan tengahari, solat dan main. Ummi tidur bersama Suri. Anas, Mussaab dan Miqdad bersama aktiviti masing-masing di bawah. 


Jam 5 ummi turun ke bawah, semua sedang menonton ‘ejen Ali’ (sambung episod pagi tadi). Abi tolong jagakan Suri, ummi kemas dapur dan siapkan makan malam. Lepas tu semua keluar ke halaman. Mussaab main basikal, Anas dan Miqdad main bola. Suri juga keluar tengok abang-abang main. Abi buat kerja di halaman. Keadaan masih berjerebu. 


Jam 6 lebih, masuk ke dalam rumah. Makan malam dan naik ke atas. Mandi dan siap untuk solat Maghrib. Anas ikut abi ke masjid. Mussaab main bersama Miqdad, dan Suri juga siap mandi dan siap untuk tidur. Ummi susukan Suri sambil ajar Mussaab baca Quran dan reading. Kemudian ajar Anas. Lepas tu semua turun ke bawah, abi buka movie Spider-Man pula. Melekat depan tv semua. Suri tidur di atas. 


Jam 8.45, Anas dan Mussaab solat bersama abi. Kemudian naik ke atas, dah masa untuk tidur. Abi temankan Anas dan Mussaab tidur. Miqdad tidur di bilik ummi dan abi. Lebih kurang jam 9.45 malam, semuanya sudah lena dibuai mimpi. Alhamdulillah :)


Semoga mimpikan yang indah-indah semua. Semoga hari esok akan menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri. Insya Allah. 


Ummi love you all...

0 comments:

Post a Comment