Saturday 4 July 2015 By: Naemah

BAHAGIA MILIK SETIAP INSAN

Nukilanku suatu ketika dulu
(JANUARI 2011)

semoga bermanfaat

------------------------------------------------------------------------------------------


أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
“Ketahuilah dengan "zikrullah" (mengingati Allah) itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (13:28)

Semua insan mengharapkan kebahagiaan dan kesempurnaan dalam hidup. Kebahagiaan yang bagaimana? Kesempurnaan yang bagaimana? Definisinya pasti berbeza. Bahagia hanya mampu dirasa oleh hati. namun kesan bahagia, mungkin boleh diterjemah dengan sikap dan tingkahlaku..

Bahagia itu satu pencarian yang mungkin tiada akhirnya. Tidak mungkin dikatakan bahagia yang sebenarnya, andai singgahnya hanya sebentar. Andai terus mencari, pasti bertemu. Namun, tersilap wasilah, bahagia itu mungkin hanya sekadar mimpi. Tersilap langkah, bahagia itu sekadar angan-angan. Mencari dan terus mencari. Jangan berhenti, jangan berputus asa. Bahagia itu ada, dan sedang menanti insan yang sedang mencari.

Rasa tenang itu bahagia, rasa manis itu bahagia, rasa sejuk itu bahagia. Namun pahit, duka, perit, itu juga boleh menjadi satu rasa yang membahagiakan andai bahagia itu benar2 kita miliki. Itulah bahagia sebenar. Terus subur di hati, walau keperitan berganda datang menyerang, walau onak duri yang tajam datang menusuk. Sangat kebalnya bahagia ini. Di mana dia, andai benar ia sesuatu yang bukan mustahil untuk dimiliki?

Jiwa yang kosong perlu ada pengisiannya, hati yang sakit perlu ada penawarnya, hati yang resah, perlu dicari ubatnya, perasaan yang sering marah dan benci, perlu dicari puncanya. Semuanya itu pembunuh bahagia, penghapus damai. Andai terus bersarang di hati, menjadi nanah yang memustahilkan sebuah kebahagiaan..

Duhai diri yang sangat lemah, jauh diri Tuhan, bermuhasabahlah… kerana apa bahagia itu sukar dimiliki dan dirasai? Saat senang, di mana hati kita? Saat susah, baru terasa ingin kembali? Duhai hati yang kian dicemari, dari manakah titik2 hitam ini terkumpul? Semakin hari, semakin hitam. Putihnya tidak kelihatan lagi. Lalu bagaimana bahagia ingin menyapa?

Syaitan dan iblis begitu galak menggoda dan menipu daya. Segala yang menjijikkan, diwarnainya dengan kilauan warna yang indah, hingga hati manusia terlalu ingin mendekati dan merasai. Kita ketawa dengan ‘bahagia’ yang menipu ini, namun mereka bersorak dan bertepuk tampar dengan kejayaan yang diraih. Kita tertipu, kita mengundang murka.

Duhai hati, kembalilah pada Yang Memiliki, pada Yang Mencintai. Kiri dan kananmu pastinya ada lembah yang sering menjanjikan kemanisan. Namun sedarlah, terselindung di sebaliknya kesengsaraan Namun andai hati mampu bertahan untuk terus ke hadapan, walaupun ranjaunya berduri, pasti hati akan menemui satu lembah yang sangat luar biasa luasnya, hebatnya, manisnya. Berjalanlah bersama petunjukNya, panduanNya. Jalan yang berduri itu, tidak mendatangkan bisa, tapi mebuahkan rasa manis, andai hati benar2 ingin meyakini.

Milikilah hati yang merasai diri berTUHAN, lantas hati merasakan diri sentiasa dalam perhatianNya. Langkah kaki pasti akan menjadi lebih berwaspada. Andai pun memiliki sifat insan yang pelupa dan sering terjerumus dalam kemaksiatan, hati juga pasti akan cepat sedar bahawa ada kuasa yang memerhati, menghitung, dan menghukum… lalu hati akan cepat2 ingin kembali, kembali padaNya…BERTAUBAT….sungguh, dosa itu bukan mainan, bukan remeh, bukan perkara biasa…

Hati yang berTuhan, memiliki rasa bahagia. Hati yang mengingati Allah, memilki rasa bahagia..tidak sukar untuk memilikinya, namun sering disukarkan.. ayuh bermujahadah.. BAHAGIA itu, terlalu ingin kugapai!!

0 comments:

Post a Comment