Monday 6 July 2015 By: Naemah

AKU MILIK-MU SELAMANYA

Nukilanku suatu ketika dulu
(NOVEMBER 2010)

semoga bermanfaat

------------------------------------------------------------------------------





هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى مِن قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُّسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian dari sebuku  darah beku, kemudian dari seketul daging; kemudian Dia mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian kamu (dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; kemudian kamu dipanjangkan umur) hingga sampai menjadi tua dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan sebelum itu. (Allah melakukan kejadian yang demikian) supaya kamu sampai ke masa yang ditentukan (untuk menerima balasan) dan supaya kamu memahami (hikmat-hikmat kejadian itu dan kekuasaan Tuhan). (al-Mu'min:67)


Saat dilahirkan, ibu dan ayah tersenyum bahagia. Telah lahir sekeping kain putih yang akan dicorakkan. Baik coraknya, cantiklah rupanya, begitu juga jika sebaliknya. Yang pastinya, kala dilahirkan anak itu benar2 bersih. Tiada dosa, tiada noda.

Masa berlalu, daripada bayi, kini bergelar pula kanak2. Alhamdulillah, daripada terbaring saja, kini boleh meniarap, merangkak dan berjalan. Mulut juga sudah petah bercakap. Gembira sungguh ibu dan ayah melihat anak membesar di depan mata. Sedikit demi sedikit anak itu belajar mengenal insan di sekeilingnya, juga objek2 di sekitarnya. Dia tersenyum, sangat manis. Dia menangis, hati ibu dan ayah menjadi gusar. Kala itu, dia belum benar2 mengenal dunia dalam bentuk yang sebenarnya. Apa yang dipandang di sekelilingnya, itulah dunianya.

Makin membesar dan cerdik, dia memasuki alam persekolahan pula. Belajar ABC, 123, dan seterusnya. Sehingga akhirnya, boleh mengeja, membaca dan mengira. Malah, dia sangat gembira belajar, bermain dan berkawan. Kala itu, yang dia mahukan hanyalah apa yang dapat menghiburkan hatinya saja. Yang pasti, saat itu tidak pernah terlintas di hatinya, apakah itu beban dan tanggungjawab. Dunianya riang tanpa sebarang masalah dan kesulitan. Hanya kadangkala, dia akan memberontak di saat hajatnya tidak tertunai. Apabila mendapatkannya, terus dilupakan segala kesedihan yang lalu. Bermain, bergaduh dengan kawan2, dan kemudian berbaik semula. Sangat mudah, sangat riang.. saat itu juga, tidak pernah hadir di fikirannya, apakah itu dosa dan pahala.

Menjangkau usia baligh, dia dikenalkan dengan dunia tanggungjawab dan pertanggungjawaban (responsibility and accountability) sebagai seorang hamba Allah. Dia tidak boleh suka2 hati lagi meninggalkan solat dan puasa. Kena menutup aurat pula. Segalanya akan dicatat dan dihitung. Sekarang terasa dirinya sudah besar. Dulu, masa kecik2 teringin untuk menjadi dewasa cepat. Sangat kagum, melihat orang dewasa yang boleh melakukan apa saja. Bila ibu kata dia dah dewasa sekarang, terasa sangat gembira.

 Namun, saat itu berlaku banyak perubahan pada diri dan perasaan. Perubahan fizikal, dan perasaan macam2 yang hadir. Tiada lagi dunia yang penuh keseronokan seperti dulu. Ada perasaan malu, memberontak, marah, dan sebagainya. Dalam tak sedar juga, hadir perasaan suka@cinta pada insan berlainan jantina. Jadi rindu, terbayang, teringat dan sebagainya. Diri juga sangat mudah terpengaruh dengan apa yang dilihat memberi keseronokan. Melepak, melaram, mencari hiburan dan sebagainya.  Oh, begini rupanya dunia remaja. Jika tidak dipantau dengan iman, akan membawa diri jauh tersasar. Iman yang masih belum subur di hati terkadang membuat diri berbelah bagi. Mahu mendengar cakap kawankah, atau ingat pesan ibu bapa? Peringatan tentang dosa dan pahala pula sering timbul tenggelam. Dalam beringat, kadangkala tergelincir juga. Oh Tuhan, dunia ini menyesakkan…

Makin dewasa, seiring dengan pertambahan usia, pengalaman juga bertambah. Kini lebih mengerti makna kehidupan walaupun tidak sepenuhnya. Dan InsyaAllah, diri akan tetap terus mencari makna kehidupan yang sebenarnya. Pengalaman lalu banya mengajar erti hidup untuk lebih berhati2 dan berwaspada pada dunia yang sering menipu.
Tiba saat yang ditentukan Tuhan, jodoh pula sampai kerana manusia itu lumrahnya tak mampu hidup sendirian. Kerana itu, Tuhan menciptakan seorang teman untuknya. Setiap orang tidak terkecuali, pasti ada seorang teman yang tercatat untuknya. Memikirkan tentang jodoh, terasa keunikannya dan terserlah kegunganNya. Siapa jua dia, suka bersosial atau terperap di rumah, pendiam atau peramah, merasakan diri cantik atau tidak, mencari atau tidak mencari, tetap Tuhan menyediakan jodoh untuknya. Subhanallah.. walau diri mungkin pernah terfikir dan tertanya2, siapa yang akan menjadi teman hidup kelak, namun persoalan itu akan ada jawapan yang pasti, meskipun bukan sekarang.

Ya, kini usia dan waktu telah melayakkan diri untuk mempunyai teman hidup. Ibu dan ayah, anakmu telah dewasa, akan berumahtangga dan akan memikul tanggunjawab yang sangat besar, sebagai isteri, ibu, dan seterusnya, InsyaAllah andai dipanjangkan usia. Diharapkan akan lahir zuriat yang soleh-solehah yang mentaati agama dan mencintai Allah dan RasulNya. Semoga lahir sebuah keluarga dan masyarakat yang hidup dalam kehidupan yang penuh dengan sakinah, mawaddah dan rahmah, InsyaAllah.

Sebagaimana jodoh itu telah tercatat, begitu juga dengan ajal, tidak terkecuali. Usia bertambah, dari muda akhirnya akan menjadi tua juga. Bertambahnya usia, bererti juga semakin singkat hidupnya. Ya, kematian itu semakin hampir dan ianya sesuatu yang pasti terjadi. Dalam gembira perlu tetap beringat, dunia ini hanya sementara. Suatu hari nanti pasti kita akan dijemput pergi. Dijemput dengan penuh penghormatan atau sebaliknya, terserah sejauh mana amalan kita. Tiba saatnya, kita akan kembali pada pencipta, kekasih yang teragung. Dan sesungguhnya, KEMATIAN merupakan syarat untuk bertemu dengan KEKASIH. Selamat tinggal dunia…Innaalillahi wa innaa iliahi roojiu'n..

RENUNGAN: hidup di dunia hanya sementara. Bersyukurlah saat ini masih dipanjangkan umur dan masih dapat menjalani kehidupan dengan baik. Namun jangan dilupa, tiba saatnya kita akan pergi meninggalkan dunia ini. Di manapun kita, apapun jua yang kita sedang lakukan, pastikan Allah sentiasa di hati, agar diri sentiasa beringat dan segala perbuatan tidak mengundang dosa. Mudah2an dunia ini menjadi satu tempat untuk kita menanam segala benih kebaikan yang akan dituai di akhirat kelak.INSYAALLAH…

0 comments:

Post a Comment