Wednesday 16 August 2023 By: Naemah

SELAMAT HARI LAHIR SURI LILYANA

15 Ogos 2023


Alhamdulillah genap usia Suri 4 tahun.

Dah lama Suri dok bertanyakan bila birthday Suri kan? Tak sabar-sabar nak birthday, walaupun kurang faham lagi maksud birthday tu. Yang Suri faham, birthday tu kena ada kek, ada jamuan, raikan ramai-ramai, macam yang selalu ditonton di tv dan sekeliling kan?


Tiba harinya, Suri bangun pagi seperti biasa. Ummi sambut Suri dengan ucapan happy birthday dan nyanyi sikit-sikit. Suri senyap je. Jeling kiri kanan, takde apa-apa pun! Apa yang birthday nya :D abi pun ucap happy birthday juga. Respon Suri biasa-biasa je. Dengan muka tak mandi lagi tu.


Pagi ni bersiap ke sekolah seperti biasa. Sempat la ummi ambik gambar dan video Suri sebelum ke sekolah untuk kenang-kenangan di hari lahir. Ummi pun agak rushing pagi ni, ada temujanji dengan doktor pakar di KK Beranang. Tinggal abi seorang kat rumah pagi ni. Abi masej ummi, dah tempah kek untuk Suri. Kek Hello Kitty yang selalu Suri sebut dan bayangkan. 


Balik sekolah, makan tengahari sama-sama. Suri belum rasa seronok walaupun berulangkali ummi dan abi ucap dan nyanyi happy birthday. Petang Suri ikut abi ambik Anas dan Miqdad. Balik rumah, tidur pula. Di kesempatan yang ada abi dan Miqdad deco sikit ruang tamu untuk birthday Suri. Semangat acik nak raikan birthday Suri. Hadiah (playdoh) pun dah beli untuk Suri sebab pagi tadi dah janji dengan Suri nak bagi hadiah. 


Jam 6 Mussaab pula balik dari sekolah. Suri pun dah bangun dari tidur. Texas chicken yang abi order pun dah sampai. Bermulalah ‘birthday party’ Suri seperti yang Suri inginkan. Seronoklah, ada kek Hello Kitty dan makanan special. Tadi bad mood sikit sebab baru bangun tidur, sekarang dah ok! Oh ya, angah pun bawa balik hadiah (keychain) yang dibeli di sekolah untuk Suri. Seronok Suri dapat hadiah. 


Petang ni makan sama-sama dalam suasana lebih meriah. Jarang sekali dapat makan kek (tapi semuanya pun bukan penggemar kek). Makan juga la sorang satu slice. Lepas makan kek makan nasi dengan ayam goreng texas. Makan sehingga kenyang. Alhamdulillah.


Tamat sudah la jamuan hari lahir Suri. Meraikan Suri seperti yang Suri mahu. Tak lupa juga la ummi bercerita tentang tarikh bermakna ini, dalam Suri faham dan tak faham. Cerita tentang perjuangan ummi melahirkan Suri. Takpelah, nanti-nanti Suri akan faham juga. 


Selamat hari lahir puteri ummi dan abi, Suri Lilyana. Semoga membesar dikau menjadi hamba Allah yang solehah, taat pada perintahNya, menghormati ibubapa dan abang-abang, dan sentiasa terjaga dan terpelihara maruah dan akhlak diri. Semoga hidupmu sentiasa dikelilingi oleh insan yang ikhlas menyayangimu. Semoga cemerlang dan berbahagialah hidupmu dunia dan akhirat. Ameen.


Ummi dan abi sayang Suri.

Along, angah dan acik juga sayang Suri.

Insya-Allah adik juga akan sayang ‘kakak’ Suri. 


Sayang dunia akhirat.


Suri and brothers

0 comments:

Post a Comment