Thursday 27 September 2018 By: Naemah

AKU TENTANG POLITIK MALAYSIA





Pendirian politik.

 Tak ada siapa pun yang pernah bertanya, actually :) Cuma saja nak sentuh, melihat kepada senario politik tanah air tercinta ini. 


Sekali fikir, tak ada yang menarik sangat pun politik Malaysia ni. Bosan! Parti politik di sebelah sini atau di sebelah sana, masing-masing ada pentaksub yang hidup dengan maki hamun. Maaf cakap, bukan semua, tapi ia wujud.


Maaf cakap lagi, dunia politik Malaysia bukan sesuatu yang harmoni dan indah untuk direnung, dek ‘adab’ yang semakin luntur di kalangan kita. Tak kira kamu siapa, bagaimana penampilan harian kamu, namun bila mencampuri dunia politik, kamu kelihatan hodoh kerana tampil penuh biadab. Menghina sesuka hati. Memfitnah seakan tak takut pada dosa. Jika bukan kamu yang sedang membaca ini, maka jangan terasa.


Pentaksub PAS, PH, dan UMNO. Wujud dalam semua parti ini. Bila kata pentaksub, maknanya parti dan pemimpin dia saja yang betul. Yang lain, semua salah. Menghina, memaki, mengkeji, mengutuk, umpama itulah makanan untuk jiwa. Di laman sosial contohnya, perang politik tak pernah sudah. Jika hal yang lain boleh bersatu, masuk part politik terus jadi tegang! Teruk kan? 


Terus terang, aku tidak mahu ikatkan hati aku pada mana-mana parti politik kerana aku percaya setiapnya ada kelebihan dan kekurangan. Ya, untuk cenderung itu pasti. Tapi untuk berkata parti dan pemimpin ini sentiasa betul, tidak sekali. Kerana pegangan yang begitu akan menutup hati untuk bersetuju dengan kebenaran yang dibawa pimpinan parti yang selainnya.


Jujurnya, Aku punya rasa hormat yang tinggi pada pemimpin-pemimpin tanah air seperti Dr Mahathir PM sekarang, TG Haji Hadi, Tn Ibrahim Tuan Man, Ustaz Nik Abduh, Mat Sabu, Dr Mujahid, Dr Maszlee, Anwar Ibrahim, Wan Azizah, Dr Asyraf Wajdi, dll bahkan kepada pemimpin non-Muslim sekalipun. Jika yang datang dari mereka itu benar, maka aku perlu membenarkan. Jika sebaliknya, aku bebas untuk tidak bersetuju. Tak mahu mentaksub, tak ingin membenci. 


Yang jelas, aku ini bukanlah siapa-siapa. Hanya seorang warganegara yang layak mengundi dan sudah pun mengundi. Aku ok saja, dengan barisan pemimpin kerajaan baru yang sekarang ini. Tiada masalah. Tidak terlalu suka, dan tidak sekali membenci. Sebagai warga Malaysia aku menyokong dan turut mendokong, agar barisan pimpinan sekarang mampu membuat perubahan ke arah yang lebih baik untuk Malaysia tercinta ini. Andai ada yang lebih baik, moga Allah angkat mereka menjadi pemimpin negara di masa yang akan datang. Semoga yang nantinya terpilih, adalah yang lebih baik dan terbaik. Insya Allah.


Namun hakikatnya rasa tak puas hati sebenarnya bukan pada pemimpin. Sekali lagi, kepada pentaksub! Pentaksub yang tersepit dalam kepompong yang sempit. Yang hanya ingin percaya dan taat pada satu suara. Sukar berlapang dada, sukar menerima pendapat dan hujah yang selainnya.


Bebaskanlah diri. Jaga lisan dan kata. Hidup lah secara harmoni. Berlapang dada pada pendapat yang banyak dan berbeza. Tenang saja, meski tak bersetuju. Tak perlulah maki hamun dan membodohkan orang. Jadilah Muslim beradab. Berilmu dan beradab. Pasti akan lebih tenang dan sentosa.


Ingatlah, jangan melampau dalam berpolitik. Agar dunia politik ini tidak dipandang jijik dek wujudnya pemimpin dan pengikut yang tidak matang dan hanya mengikut perasaan.


Sekali lagi. Aku ingin bebas! Tak ingin terikat! Aku berhak untuk memilih. Aku berhak untuk setuju dan tidak setuju dengan sesiapa pun! Aku tahu Allah itu adil dalam menilai setiap pilihan kita. Aku pasti syurga neraka tak tergantung pada parti mana yang menjadi pilihan. Kerana setiap kita masing-masing ada peluang untuk mendapat cinta dan redhaNya. 

0 comments:

Post a Comment