HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Friday 30 March 2018

CERITA PULUT KUNING

Hari ini (30/3/18) diadakan birthday party di sekolah Anas dan Mussaab (Little Diamond Kindergarten). Majlis ini untuk meraikan pelajar yang lahir pada bulan Januari hingga bulan Mac. Makanya, Anas dan Mussaab yang lahir bulan Januari termasuk dalam senarai untuk ‘diraikan’. 

Dalam group whatsapp parents, kami diminta untuk decide apa yang nak dibawa ke sekolah untuk jamuan hari ini. Yang terlintas di kepala ni pada mulanya nak masak spageti je, senang dan cepat penyediaannya. Tambahan pula suami tiada di rumah, memang fikir nak buat yang senang je la.

Nak dijadikan cerita, tiba-tiba dah ada orang letak dulu dalam senarai untuk buat pasta. So, terpaksa fikir hidangan lain. Masa tu fikir, mujurlah tak beli bahan untuk masakan tu lagi. Lepas tu terlintas nak buat pulut kuning dan kari ayam. Walhal bukan pandai pun. Dah banyak kali buat, kadang jadi kadang tak jadi. Ni pulak nak masak lebih dari biasa, harap-harap menjadi lah nanti. 

Tanpa buang masa, aku ke Tesco membeli keperluan memasak. Sampai di rumah tiba-tiba senarai pasta tadi dah dicancelkan. Dia tak jadi buat hidangan tu.Adoi. Aku pula yang tak beli bahan untuk memasak spageti tadi. So, tekadlah untuk masak pulut kuning dan kari ayam.

Jam 5.30 pagi mula memasak 2kg pulut kuning menggunakan pressure cooker. Nak senangkan. Tak payah susah-susah nak kukus. Tapi malangnya pulut tak masak sempurna. Entah apa yang tak kena tak tahu la. Frust dah rasanya. Takkan nak jamu pulut mentah kot. Akhirnya ambil keputusan kukus semula pulut tadi di atas dapur. Yang tadinya nak cepat, jadi lambat juga. Tapi Alhamdulillah anak-anak senang bangun pagi semuanya, tak ada banyak ragam, yang kecik pun tak menangis, dapatlah ummi masak dengan tenang. ‘Menjadi’ juga pulut kuning walaupun ada yang terkurang. Kari ayam pun ok, takde masalah. Alhamdulillah.

Pukul 8, hantar Anas dan Mussaab ke sekolah dulu. Pulut dan kari ayam belum ready. Balik rumah, masukkan dalam bekas yang sesuai, susukan dan suapkan Miqdad makan, barulah ke sekolah semula hantar makanan. 

Entah pulut tu laku ke tak. Kebiasaanya budak-budak tak berapa nak makan pulut. Tapi nak buat macamana Mak cik ni bukan pandai sangat masak. Tak mampu nak fikir menu yang lebih sesuai, dan tak nak buat yang lebih complicated takut lain pulak jadinya ,:) 

Jam 12.15, ambil Anas dan Mussaab di sekolah. Teacher masukkan dalam bekas tadi makanan lebih dari jamuan tadi. Pulut kuning tak tahulah apa cerita :b moga-moga menjadi santapan yang mengenyangkan siapa yang memakannya :)

Alhamdulillah. Selesai sudah untuk hari ini. Anas dan Mussaab menyambut hari lahir (lewat 2 bulan) bersama kawan-kawan dan guru. Pertama kali buat Anas dan Mussaab meraikan hari jadi sebegini. Di rumah tak pernah menyambutnya, just ingatan dan belanja makan simple-simple sesama kita je. Yang penting adalah untuk ingatkan Anas dan Mussaab pada tarikh yang sangat istimewa ini. Hari Anas dan Mussaab mengenal dunia, hari ummi bertarung nyawa melahirkan satu nyawa yang lain. 

Apapun setinggi-tinggi ucapan terima kasih buat guru-guru di Little Diamond Kindergarten yang bersusah payah untuk mengatur dan mengadakan majlis hari ini. Terima kasih menghiburkan dan meraikan anak-anak Little Diamond dengan cara yang tersendiri :)


My pulut kuning dan kari ayam







Pictures by teacher LD




















No comments:

Post a Comment